Delårsrapport april - juni 2024

Det har varit ett utmanande kvartal för vår systemutvecklingsdel, Digital Journey. Lägre efterfrågan på mark-naden har inneburit att vi haft en sämre beläggning än vi är vana vid.

En hård priskonkurrens har gjort att den lägre beläggningen inte kunnat kompenseras med prisökningar. Tvärtom har vårt genomsnittliga timpris under kvartalet sjunkit. Till viss del har nedgången i Digital Journey kompenserats av att det varit EU-val under kvartalet vilket ökat intäkter och täckningsbidrag från SaaS-tjänsten Kaskelot.

Bild på författaren Christer Johansson
Christer Johansson
Publicerad: 22 augusti 2024
3~ minuters läsning

Finansiellt utfall

Vid en jämförelse av de finansiella siffrorna med 2023 är det viktigt att poängtera att gränsen mellan kvarva-rande och avvecklad verksamhet går mellan de legala enheter som avyttrats och inte är pro forma-siffor för hur verksamheten operativt bedrivits. Det försvårar jämförelser men en EBITA-marginal på 6,5 % är vi inte nöjda med när vi summerar det andra kvartalet.

Digital Journey

En lägre generell efterfrågan på marknaden och att en av våra större kunder dragit ned sina inköp till en tredjedel av nivån jämfört med under det första kvartalet har gjort att vi haft en mycket utmanande situation för vår systemutvecklingsdel. Vi har arbetat hårt med att få in nya uppdrag för att skapa beläggning men tyvärr har vi också tvingats till personalneddragningar för att anpassa oss till en ny efterfrågesituation. Totalt är vi idag 10 personer färre än vid kvartalets början. Vi ser dock inte att ytterligare anpassningar krävs. Kostnadsmässigt kommer genomförda anpassningar ha full effekt först i Q4.

Marknadsläget är fortsatt tufft och det kommer att påverka även Q3 men vi har tagit oss in på nya kunder och vunnit en del upphandlingar, där ett ramavtal med Region Stockholm har den största potentialen då vi är en av fyra leverantörer på en bedömd total inköpsvolym på 200 MSEK över 4 år.

Det är svårt att göra någon bedömning av marknaden för systemutvecklingsuppdrag men vi är ändå försiktigt optimistiska inför 2025. Vi har därför valt att förstärka våra försäljningsresurser samtidigt som vi arbetar med att ännu bättre utnyttja AI för att effektivisera systemutvecklingsprocessen.

SaaS-tjänsterna

Under kvartalet har det varit EU-val i Sverige och Danmark. Kaskelot/Valghalla har klarat att leverera en SaaS-tjänst för valadministration dygnet runt under hela val-processen utan störningar eller avbrott trots en hög sä-kerhetsrisknivå. Vi har lyckats kombinera höga krav på tillgänglighet och användarvänlighet med mycket höga säkerhetskrav.

Under 2023 och början på 2024 har det varit trögt att vinna nya kunder för vår SaaS-tjänst för biståndsorgani-sationer men glädjande nog verkar trenden ha vänt! I slutet på Q1 valde ShelterBox i Storbritannien NGOonline och under Q2 har ytterligare tre internationella bi-ståndsorganisationer valt NGOonline. Leveranserna kommer att påbörjas under Q3. En liten men viktig pus-selbit har också kommit på plats för att förstärka vår le-veranskapacitet när det gäller NGOonline-projekt genom att vi under Q2 förvärvade det nederländska bolaget Data 4 Development. De har lång erfarenhet och är helt inriktade på NGO:er. Vi har kommit i kontakt med dem under åren när de arbetat på beställarsidan för nederländska biståndsorganisationer som implementerat NGOonline. Det blir en spännande höst för NGOteamet!

Bild på författaren

Christer Johansson

Verkställande direktör
Meny