Precio Fishbone AB (publ) Delårsrapport januari – september 2024
Det har varit ett utmanande kvartal för vår systemutvecklingsdel, Digital Journey.
Det tredje kvartalet är alltid det svagaste för IT-konsultverksamhet, men en trög uppstart av efterfrågan efter sommaren har inneburit ett svagare tredje kvartal än normalt. Under kvartalets senare del har en viss återhämtning skett men vi har en bit kvar till den beläggningsgrad som krävs för att nå våra lönsamhetsmål.
För vår SaaS-tjänst NGO online har vi haft goda försäljningsframgångar under kvartalet.
- /
- Vilka vi är/
- Press/
- Precio Fishbone AB (publ) Delårsrapport januari – september 2024
- Vilka vi är
- Press
- /Precio Fishbone AB (publ) Delårsrapport januari – september 2024
Finansiellt utfall
Vid en jämförelse av de finansiella siffrorna med 2023 är det viktigt att poängtera att gränsen mellan kvarvarande och avvecklad verksamhet går mellan de legala enheter som avyttrats och de som är kvar. Det är med andra ord inte pro formasiffor för hur verksamheten operativt bedrivits. Det försvårar jämförelser och under det tredje kvartalet förra året var såväl omsättning som resultat höga. Det beror på att kostnader för Omnias produktutveckling flyttats till avvecklade legala enheter medan intäkter från prenumerationer och software assurance fanns kvar i den legala enheten Precio Fishbone AB. Även med det i beaktande är vårt tredje kvartal i år betydligt svagare än samma kvartal förra året.
Justerade pro proformasiffror innebär att omsättning 2024 var 3,4 mkr lägre än samma kvartal 2023. För hela delåret januari till september är minskningen 4,9 mkr.
Digital Journey
Den utmanande situation vi möter för vår systemutvecklingsdel och som jag redogjorde för i förra kvartalsrapporten har inte förbättrats i detta kvartal. Kostnadsbesparingarna från de personalneddragningar vi genomfört har bara påverkat september i kvartalet. Affärsläge och beläggning ser dock bättre ut inför det fjärde kvartalet men det är fortsatt ett läge med kortare orderbok än tidigare år.
Vi har förstärkt vår marknads- och säljorganisation och det är något lättare att få till stånd möten och komma i affärsdiskussioner än tidigare under året.
Under förra kvartalet vann vi ett ramavtal med Region Stockholm där vi nu ser ett flertal avrop vilket är positivt. Vi har under kvartalet tecknat ett nytt ramavtal med Statens institutionsstyrelse SiS. Både Region Stockholm och SiS är i princip helt nya kunder för oss och vi bedömer att båda ramavtalen har en god potential.
Under kvartalet har vi också ingått ett partnerskap med Dustin för att tillsammans ge marknaden tillgång till ett helhetserbjudande för Microsoft 365 med fokus på Copilot. För att få en effektiv utrullning och en hög adoption av Microsoft Copilot så att kunderna kan göra de produktivitetsvinster som Copilot ger möjlighet till har vi tillsammans utvecklat ett erfarenhetsbaserat koncept.
Det är svårt att göra någon bedömning av marknaden för systemutvecklingsuppdrag men vi är ändå fortsatt försiktigt optimistiska inför 2025.
SaaS-tjänsterna
För vår SaaS-tjänst för biståndsorganisationer, NGO online, har vi under kvartalet sett ett positivt trendbrott. Vi förstärker nu vår leveransorganisation ytterligare för att kunna motsvara efterfrågan så att vi kan starta projekt i en snabbare takt. Våra marknadsföringsinsatser har ökat och bland annat har vi deltagit på NetHope i Washington som är det största globala NGO-eventet under 2024.
Valperioden är över för i år vilket innebär att intäkterna för den valadministrativa SaaS-tjänsten Kaskelot/Valghalla sjunker. Vi kommer under hösten vidareutveckla tjänsten i samarbete med både svenska och danska valnämnder för att öka funktionalitet och användbarhet inför nästa val. Vi har också ökat kundbasen i Sverige och nu används Kaskelot av 64 kommuner som hanterar cirka 70 procent av valmanskåren.